شهيد باقري به دليل بهره مندي از هوش و استعداد فوق العاده در طول دوران حيات خويش در سالهاي اوليه جنگ تحميلي منشأ بركات فراواني از جمله ايجاد اولين قرارگاه مشترك سپاه و ارتش(قرارگاه نصر) شد. وي كه اولين فرمانده قرارگاه نصر بود پس از عمليات رمضان به سمت فرماندهي «قرارگاه كربلا» و جانشين فرماندهي كل در قرارگاه هاي جنوب منصوبمي شود.پس از شكل گيري سازمان رزمي سپاه با توجه به توان و تجربه هاي شهيد باقري ، وي به عنوان جانشين فرماندهي يگان زميني سپاه برگزيدهمي شود.
شهيد باقري كه در بين رزمندگان به «سقاي بسيجيان» معروف بود، تفكر ويژه دفاعي- نظامي خويش را در عمليات هاي مختلفي همچون ثامن الائمه (شكست حصر آبادان)، طريق القدس(فتح بستان)، فتح المبين و بيت المقدس (فتح خرمشهر) به فعليت رساند و صادقانه در اين راه مجاهدت كرد و در حالي كه ميقات خويش را در جبهه هاي نبرد يافته بود، ماندن در جبهه هاي جنوب را بر رفتن به سفر حج ترجيح داد و سرانجام در 9 بهمن 1361 به شهادت رسيد.
صفحه دانشگاه كيهان در بيست و پنجمين سالگرد شهادت دانشجوي شهيد سردار حسن باقري گوشه هايي از رمز و راز جاودانگي او را ورق مي زند:
شهيد سرلشكرغلامحسين افشردي( حسن باقري) آنچنان مدارج رشد و كمال را در دوره هاي بحراني انقلاب و جنگ به سرعت طي نمود كه نام خويش را به عنوان «برترين استراتژيست» در تاريخ دوران دفاع مقدس ثبت كرد. وي در حالي مسئوليت سنگين فرماندهي اطلاعات و عمليات سپاه را برعهده گرفت كه بيش از 26 بهار از عمرش نگذشته بود.
شهيد حسن باقري كه به واقع او را بنيان گذار سازمان اطلاعات و عمليات رزم سپاه ناميدند به دليل شايستگي هاي اخلاقي بي نظير و انديشه دفاعي والايي كه داشت در عمر كوتاه اما پر بركت خويش در دفاع مقدس منشأ تحولات بزرگي در ايجاد و توسعه اطلاعات و عمليات رزمي سپاه و فرمانده فكوري در جنگ نامتقارن بود.
وي همزمان با حضور در سپاه و شكل گيري هسته اوليه مديريت دفاعي - انقلابي، فعاليت خود را براي بنيان گذاري قلب سازمان نظامي يعني «واحد اطلاعات عمليات رزمي مناطق عملياتي جنوب» آغاز كرد و براي نخسين بار شيوه جديدي را براي دشمن شناسي در علوم نظامي بنا نهاد تا جايي كه يكي از «بهترين نظريه پردازان جنگ» لقب گرفت و در طرح ريزي هاي عملياتي در سطح تاكتيكي به عنوان يكي از فرماندهان به نام اين عرصه ماندگار شد.
شهيد سرلشكر حسن باقري با كار مستمر و استفاده مؤثر ازنقشه ها و عكسهاي هوايي و ماهواره اي به شناخت عميقي نسبت به عرصه نبرد و نقاط قوت و ضعف دشمن دست يافت و با بررسي و تجزيه و تحليل شرايط سياسي كشور كه رئيس جمهور وقت (بني صدر) به دليل ناكامي در آزادسازي مناطق اشغالي در آن دوران ايجاد كرده بود به عرصه طراحي سازمان رزم ارتقاء و دستيابي به سطوح عالي فرماندهي و هدايت عمليات پاي نهاد.
شهيد غلامحسين افشردي كه با عضويت در سپاه با نام مستعار «حسن باقري» معروف شد، همواره بر جمع آوري اطلاعات از محيط و موقعيت دشمن و شرايط سياسي و حتي شرايط روحي نيروهاي دشمن به عنوان اهداف عمده و اصلي در خلال جنگ تأكيد مي كرد و مي گفت: «خود بحث اطلاعات هدف است بكوشيد اين را در ذهنتان جاي دهيد كه اطلاعات هدف واسطه نيست بلكه خود هدف اصلي است و حتي ديگر اين اطلاعات هيچ به درد نخورد، نخستين نكته اي كه يك فرمانده در عمليات بدان نياز دارد اين است كه از جوانب خودش اطلاع داشته باشد تا وضعيت كلي خود را ندانيد نمي توانيد اطلاعاتي جمع آوري كنيد.»
وي آگاهي از نقاط قوت و ضعف دشمن را فراتر از تعداد  تانك ها و نفربرها دانسته و تأكيد مي كند:« ضعف و قوت دشمن داشتن تانكها نيست بلكه تأثير فرهنگ ارتش روي افراد است كه هنوز نتوانسته ايم برآورد كاملي از روحيه ارتش عراق داشته باشيم و بدانيم كه چه زمان اين ارتش از هم مي پاشد.»
شهيد حسن باقري يكي از روشهاي شناسايي موقعيت را مسئله كيفيت آرايش دشمن
مي دانست و معتقد بود كه يكي از اشكالات دفاعي ما در آرايش نيروهاست چراكه در روشهاي شرقي، نيروي ضعيف در خطوط مي ماند و نيروي احتياط با قوت بيشتري در پشت سر آن قرار مي گيرد در حاليكه آرايش نيروهاي ما برعكس است و همواره احتياط ما از نيروي اصلي  ضعيف تر است.
شهيد باقري به گفته همرزمانش غالبا يك تا دو ساعت پس از هدايت اوليه عمليات در خط نبرد حضور مي يافت و خود شخصا وضعيت خطوط تصرف شده را با اهداف از پيش تعيين شده ( روي نقشه) كنترل مي كرد و نقاط ضعف را بر روي نقشه مشخص و عملكرد واحدهاي رزمي و يگان ها را در خط ارزيابي و دستور العمل لازم را ابلاغ مي كرد و بيش از همه به وضعيت جسماني بسيجيان مي انديشيد و براي اوضاع روحي - رواني آنها به ويژه هنگام عقب نشيني اهميت ويژه اي قائل بود به طوري كه در خصوص حفظ نيروهاي رزمنده تأكيد مي كند:« اگر در شناخت دشمن هزار شهيد هم تقديم شود مي پذيريم اما در اثر نا آگاهي از وضعيت دشمن، منطقه و زمين يك شهيد هم پذيرفتني نيست.»
روايت سردار سرلشكر سيد رحيم صفوي از نبوغ شهيد حسن باقري
«سردار سرلشكر پاسدار دكتر سيد رحيم صفوي» فرمانده سابق كل سپاه پاسداران به مناسبت نوزدهمين سالگرد شهادت شهيد حسن باقري طي سخناني به نبوغ فكري شهيد باقري اشاره كرده و مي گويد:« اين شهيد بزرگوار نه تنها يك فرمانده بلكه بايد يكي از استراتژيست هاي 8 سال دفاع مقدس دانست كه در تدوين جنگ انقلابي و استراتژي آن در مقابله با دشمن بعثي عراق از نبوغ در طرح ريزي هاي عملياتي، راه اندازي واحدهاي اطلاعاتي، سازماندهي يگان هاي رزم و آموزش نيروهاي مردمي برخوردار بود.»
سردار صفوي كه فرماندهي ستاد عمليات جنوب كشور را در سال 59 برعهده داشت ( شهيد باقري معاونت اطلاعات اين ستاد را عهده دار بود) با اشاره به نابساماني ماههاي آغازين جنگ تحميلي در مناطق جنوبي كشور، نخستين كار منسجم در آموزش و سازمان رزم سپاه را از جمله اقدامات شهيد حسن باقري در جبهه هاي جنوب عنوان مي كند.
وي با يادآوري روزهاي پر التهاب سپري شده در قرارگاه كربلا(گلف سابق) كه نام آن را«پايگاه منتظران شهادت»گذاشته بودند، نوشتن فعاليت ها و عملكردهاي روزانه را از ديگر ويژگي هاي برجسته شهيد باقري برمي شمارد و مي گويد: «... شهيد باقري هر شب پيش از خواب عملكرد آن روزش را  مي نوشت ...و آخرين چراغي كه خاموش مي شد اتاق شهيد باقري بود.»
فرمانده سابق كل سپاه در بخشي از اين سخنراني، قدرت بيان، استدلال، منطق، اخلاص، دفاع و خدمت به اسلام، عشق به امام و بسيجيان، شجاعت را از ديگر ويژگي هاي شخصيتي شهيد باقري عنوان كرده و با يادآوري تأثر اين فرمانده نسبت به وضعيت رزمندگان در جبهه ها، اين پرسش را مطرح مي كند كه:« آيا پس از جنگ بسيجيان و جانبازان را به فراموشي نسپرده ايم؟ چقدر به آنها كه يك ميليون از جوانان اين مملكت بودند خدمت كرده ايم؟ براي 213 هزار شهيد چه كاري انجام داده ايم؟ براي 320 هزار جانبازي كه 30 هزار آنها مجروح شيميايي هستند چه كرده ايم؟ اينها پرسشهايي از خودم و خودمان است. آيا تا آن حد كه شهيد باقري نسبت به لباس، غذا و زندگي بسيجيان حساس بود، ما نيز حساس هستيم؟ ما نسبت به عزيزاني كه در جنگ بودند يا پرسنلي كه هم اكنون، زير مجموعه ما هستند تا چه حد حساسيت داريم؟»
سردار سرلشكر صفوي با بيان اينكه اين شهيد بزرگوار زندگي خود را فداي امام حسين(ع) كرد و قلب او مالامال از عشق به اين امام بزرگوار بود، در خصوص  نوحه خواني اين فرمانده جوان در ايام تاسوعا و عاشوراي حسيني مي گويد: «من هنوز چهره نوراني و اشكهاي شهيد باقري را در مراسم تاسوعا و عاشوراي حسيني به ياد دارم و هنوز صداي اين عزيز در مراسم به گوش من مي رسد. خدا كند كه قلب هاي ما نيز همواره به عشق امام حسين(ع) بتپد و خود را در راه اين امام بزرگوار ببينيم و از راه ايشان و فلسفه قيام حسيني كه پيروزي خون بر شمشير است غافل نشويم.»
نابغه نظامي به روايت سردار شهيد حاج داوود كريمي
شهيد حسن باقري پس از مشاركت در طراحي و حضور در چند عمليات محدود و گسترده به استراتژيست زبردستي مبدل شد و در شكل گيري آموزش نظامي و تبيين استراتژي نوين و مردمي جنگ نقش محوري و كليدي ايفا كرد، چندان كه «شهيد داوود كريمي» درباره حضور كارگشاي شهيد حسن باقري در اتاق جنگ در زمان بني صدر چنين مي گويد: « امام به تيمسار فلاحي و
ظهير نژاد اعلام مي كنند كه من سوسنگرد را مي خواهم. من هم خودم شنيدم كه ظاهرا امام فرموده بودند كه اگر بشود من خودم به آنجا مي آيم. سپس صبح همه در به در دنبال اين بودند كه سپاه به اتاق جنگ بيايد. مدتي بود ما را راه نمي دادند. به اين اتاق رفتيم من اين قدر به اطلاعات و مجموعه داشته هاي ذهني ايشان (حسن باقري) متكي بودم كه ديگر هفت -هشت نفر را همراه خودم نبردم در آنجا من در كنار ايشان نشستم و شهيد چمران و آقاي غرضي و تيمسار فلاحي ، ظهير نژاد و آقاي سرهنگ قاسمي و تمام فرماندهان آنجا جمع شده بودند.
آقاي ظهير نژاد هم 10 دقيقه اي وسط اتاق قدم مي زد و در فكر بود . همه منتظر تصميم گيري ايشان بوديم، يك دفعه با صداي بلند فرياد زد:« ركن دوم» سرهنگي داخل آمد و احترام نظامي گذاشت و گفت: «بله قربان» گفت:« برو پاي نقشه و وضعيت دشمن را براي ما بگو» ايشان رفت بيشتر از اين طرف (جبهه خودي) مي گفت. خدا رحمت كند هر چه آقاي ظهير نژاد مي گفت برو جلوتر او نمي رفت( درباره وضعيت خطوط مقابل، يعني دشمن). در اين لحظه من فرياد زدم:« ركن دو و بيست دقيقه» حسن باقري خدا بيامرز گفت: « بله حاجي»گفتم برو پاي نقشه جوان 20 - 22 ساله اي پاي نقشه رفت. با آن جوي كه در آن جلسه تمامي سران نظامي كشور، نماينده امام، شهيد چمران و... هم بودند، فردي در اين سنين بايد اتكا به نفس و روحيه داشته و به اندوخته هاي ذهني و اطلاعاتي خود متكي باشد. او يكي يكي محورها را توضيح داد و سريع از نيروهاي خودمان گذشت و به سراغ عراقي ها رفت و در مورد راهكارها گفت كه از كي مي توان چه كارهايي را انجام داد يا نه. تمامي اينها را به خوبي توضيح داد اصلا جو جلسه كلا عوض شد بايد مي ديديد كه مسئولان چطور خوشحال شدند.»
دوران دفاع مقدس مردان و قهرمانان بزرگ اما جواني را بر خود ديد كه به خاطر اعتماد و اطمينايي كه حضرت امام(ره) به آنان در دوره هاي انقلاب و 8 سال جنگ تحميلي داشت، خوش درخشيدند و نام افرادي چون شهيد حسن باقري، شهيد زين الدين، شهيد همت و... و ديگر شهداي گلگون كفن ايران عزيز تا ابد بر تارك اين سرزمين كهن هماره جاودان خواهد ماند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 نوشته شده در  یک شنبه 12 آبان 1392ساعت 19:22